Olej syntetyczny – specyfikacja i czym się różni od innych rodzajów olejów
Oleje silnikowe zapewniają sprawne funkcjonowanie poszczególnych podzespołów auta, zmniejszając tarcie między elementami, tworzącymi jednostkę napędową. Na rynku spotkamy się z kilkoma wariantami oleju, a jedną z popularnych opcji jest olej silnikowy syntetyczny.
Syntetyczne oleje silnikowe – co warto o nich wiedzieć?
Takie produkty charakteryzują się atrakcyjnymi parametrami, co w praktyce przekłada się na to, że wybierając je, możemy liczyć na najlepsze smarowanie. Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę z tego, że za takie warianty zapłacimy najwięcej. Rozwiązanie jest jednak warte swojej ceny. Doceniają je osoby, którym zależy:
1. Na zwiększonej wydajności paliwowej;
2. Na tym, żeby olej dobrze radził sobie również w wysokich i niskich temperaturach.
Ta ostatnia kwestia mocno wpływa na funkcjonalność pojazdu, bo dobrze dobrany olej syntetyczny oznacza m.in. brak problemu z rozruchem auta w mroźny dzień. Oleje wykorzystuje się również w przypadku pomp próżniowych. Zapewniają one cichą pracę i zwiększają żywotność urządzenia.
Olej syntetyczny a inne rozwiązania
Oprócz wcześniej wspomnianego wariantu producenci proponują również oleje silnikowe półsyntetyczne i mineralne. Pierwszy wariant składa się z substancji syntetycznych oraz mineralnych. Jest więc swoistym rozwiązaniem pośrednim. Właśnie na to rozwiązanie decydują się kierowcy, którzy oczekują całkiem dobrych parametrów produktu i chcą zrobić zakup w niższej cenie. Syntetyki sprawdzają się w pojazdach nowszych, z kolei półsyntetyki przeznaczone są do maszyn ze sporym przebiegiem.
Wariant mineralny jest opcją zdecydowanie najtańszą. Niestety nie możemy spodziewać się po nim takiej efektywności, jak po olejach syntetycznych. Wyrób mineralny poleca się przeważnie do aut ciężarowych i dostawczych, nie zaleca się go natomiast stosować w osobówkach. Wyjątkiem są bardzo stare modele, które zużywają ogromne ilości oleju i zastosowanie innego rozwiązania byłoby całkowicie nieopłacalne.