Malarstwo Okresu Międzywojennego W Polsce (1918-1939) - Najważniejsi Przedstawiciele

Malarstwo okresu międzywojennego w Polsce (1918-1939) – najważniejsi przedstawiciele

Malarstwo w Polsce 1919-39Malarstwo okresu międzywojennego w Polsce – cechy charakterystyczne

Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce miało miejsce pomiędzy I a II wojną światową. Był to okres niezwykle obfity w różnorodne kierunki artystyczne, podczas którego działali zarówno adepci wyspecjalizowanych w konkretnym kierunku szkół malarskich, jak i indywidualiści, nie przypisujący swych prac do żadnego sprecyzowanego kierunku. Główną cechą tego okresu była wszechobecna awangarda, bunt wobec świata i chęć stworzenia nowej, oderwanej od realizmu sztuki o międzynarodowym charakterze.

 

Najważniejsi przedstawiciele malarstwa dwudziestolecia międzywojennego

Okres międzywojenny obfitował w kilka kierunków malarskich za granicami naszego kraju. Wśród nich można wyróżnić kubizm, abstrakcjonizm, dadaizm i surrealizm. Również w Polsce w latach 1918-1939 nastąpił intensywny rozwój sztuki malarskiej. Biorąc pod uwagę najważniejsze kierunki, należy wymienić:

  • Formizm – awangardowy ruch czerpiący inspiracje z ekspresjonizmu, kubizmu, futuryzmu i sztuki ludowej. Nurt ten odrzucał naturalizm, obierając sobie za główny cel wyrazistość kompozycji oraz problematykę czystej formy. Dzieła artystów posiadały mocno uproszczone formy, zdeformowane i pełne geometrycznych kształtów. Formiści nazywali siebie Ekspresjonistami polskimi, prowadząc swoją działalność w Krakowie, Warszawie, Poznaniu i Lwowie. Członkami formizmu byli między innymi Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Zbigniew i Andrzej Pronaszkowie czy Stanisław Ignacy Witkiewicz.
  • Ekspresjonizm – bazował na niemieckiej ideologii i romantycznym pochodzeniu nurtu, przyjmując w Polsce nazwę Buntu. Miał działać na stronę emocjonalną odbiorcy, charakteryzując się niewyraźnymi obrysami, zdeformowanymi oraz zamalowanymi formami, nierzadko obrazującymi śmierć lub cierpienie autorów. Do jego kręgów należeli Jerzy Hulewicz, Stanisław Przybyszewski, Stefan Szmaj czy Stanisław i Małgorzata Kubiccy.
  • Jung Idysz – ta grupa artystyczno-literacka rozwinęła swoją działalność na terenie Łodzi. Była to wielokulturowa formacja, działająca na styku różnych religii i kultur. Jung Idysz przedstawiał kwestie tożsamości narodowej i religii, opartych na porozumieniu i poczuciu wspólnoty oraz akceptacji innych lokalnych społeczności. Wśród jej członków warto wymienić Jankiela Adlera, Henryka Barcińskiego, Wincentego Brauner i Henryka Berlewi.

 

Nowy klasycyzm – warszawskie Stowarzyszenie Artystów Plastyków zwane Rytmem, nawiązujące do neoklasycystycznych tendencji. W swoich pracach ukazywali zagadnienie budowy obrazu w sztuce muzealnej pochodzenia renesansowo-klasycznego. Próbowali łączyć antyk z późnym gotykiem i wczesnym renesansem. W skład Rytmu weszli Tadeusz Pruszkowski, Eugeniusz Zak, Roman Kramsztyk i Wacław Borowski.
Sztuka lat 30. – zawierała wiele odłamów rozwojowych, takich jak katastrofizm, optymizm wizji społecznej awangardy, fascynacja neotradycjonalizmem i nurt koloryzmu. Wśród jej najbardziej znanych przedstawicieli należy wymienić Kazimierza Stabrowskiego, Henryka Weyssenhoffa, Wojciecha Kossaka i Apoloniusza Kędzierskiego.

 

sztuka lat 1919-39

Polski konstruktywizm rozumiał ciągłość sztuki w Europie i w Polsce, wnosząc do międzynarodowego dziedzictwa swój własny wkład. Jego twórcy interesowali się wielkomiejską, przemysłową cywilizacją, zjednoczeniem sztuki ze społeczeństwem. Do przedstawicieli tego ruchu należeli Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Witold Kajruksztis, Henryk Berlewski czy Mieczysława Szczuka.
Koloryzm, zwany inaczej kapizmem, akcentował rolę koloru w obrazie. Jego autorzy chętnie malowali krajobrazy, pejzaże, naturę oraz portrety. Twórcami koloryzmu byli Zygmunt Waliszewski, Józef Czapski oraz Jan Cybis.

W okresie międzywojennym w Polsce nie brakowało twórców o różnorodnych aspiracjach i motywach podczas tworzenia sztuki. Dzięki szerokiemu spektrum zagadnień i stosowanych form, każdy artysta mógł realizować najbliższe swoim przekonaniom prace malarskie, w ramach przyjętego przez siebie nurtu malarskiego.

Osoby zainteresowane zapraszamy do kontaktu z naszą Warszawską galerią sztuki.  W naszej galerii przeprowadzamy także wycenę obrazów. Zapraszamy do kontaktu.

* zdjęcie ze strony galeriasztuki.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *