Dlaczego warto zadbać o profesjonalny poziom obsługi klienta?
Profesjonalna obsługa klienta – Dlaczego warto zadbać o profesjonalny poziom obsługi klienta? Statystyki mówią jasno, prawie 70% osób w Polsce nie jest zadowolona z obsługi klienta. Przekłada się to nie tylko na wzrost niechęci wobec przedstawicieli handlowych, ale również na coraz większą konkurencję w zdobyciu konsumenta. Właściwe metody obsługi klienta, pomogą zachować dobre wyniki sprzedażowe i zyskać grono wiernych oraz lojalnych konsumentów. Aby poznać lepiej techniki oraz schematy zachowań, warto skorzystać z pomocy specjalistów, którzy oferują w tym zakresie szkolenia.
Czy Twoja firma potrzebuje szkolenia z obsługi klienta?
Pierwszy kontakt z nowym klientem często bywa decydujący, dlatego warto zadbać o to, aby wszyscy pracownicy mający bezpośrednią styczność z klientem, byli do tego przygotowani. Szkolenie pokaże nie tylko co zrobić w określonych sytuacjach, ale co najważniejsze: wskaże psychologiczne wzorce zachowań klientów. Dzięki temu pracownik będzie przygotowany na każdą ewentualność. W trakcie szkolenia uczestnik powinien nabyć wiedzę, taką jak:
- rozpoczęcie kontaktu
- rola intonacji głosu
- język niewerbalny
- prawidłowa reprezentacja firmy
- obsługa telefoniczna klienta
- radzenie sobie z trudnym klientem
- jak pozytywnie wykorzystać stres
Poznanie swojej grupy docelowej
Żeby obsługiwać profesjonalnie swoich klientów, należy ich najpierw dobrze poznać. W trakcie szkolenia można się dowiedzieć, jak segmentować dane o użytkownikach, aby powstał ich spójny obraz. Znajomość psychologii obsługi klienta pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Handlowiec, czy osoba obsługująca ludzi, powinna znać podstawowe metody, jakie kierują zachowaniem człowieka. Poszczególne typy osobowości, wymagają odpowiedniego dostosowania się. W konwersacji z osobą flegmatyczną z umysłem analitycznym rozmowa będzie przyjmowała inny charakter aniżeli w przypadku osoby zadaniowej i energicznej. Dostosowanie się do poziomu konsumenta, pozwoli kilkukrotnie zwiększyć sprzedaż oraz poprawić efektywność obsługi klienta.
Najważniejszy pierwszy kontakt
Szkolenie z obsługi klienta uczy bardzo ważnej rzeczy, jakim jest zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Dzięki niemu możemy doprowadzić rozmowę do satysfakcjonującego nas finału. Warto dowiedzieć się o tym, jak potężny wpływ ma nasze nastawienie oraz na czym polega zasada samospełniającej się obietnicy. Jak się okazuje, sami wpływamy na swoją rzeczywistość. Jakiekolwiek założenie rezultatu z góry może zadecydować o przebiegu spotkania, naszej pewności siebie i co najważniejsze – ocenie i decyzji klienta.
Obsługa i sprzedaż w call center
Praca w biurach obsługi telefonicznych należy do jednych z najcięższych zawodów. To właśnie tam, pracownik ma styczność z największą ilością trudnych klientów. Specyfika pracy wymaga odpowiedniego dostosowania się oraz wykorzystania psychologicznych metod, omówionych powyżej. Pracownik call center musi w szczególności uważać na intonację głosu. Klient będzie zadowolony z obsługi, jeżeli będzie miał poczucie, że po drugiej stronie obsługuje go kompetentna osoba. Każde zachowanie, czy niepewność zostanie od razu wychwycone i może zostać wykorzystane na niekorzyść pracownika.
Radzenie sobie w trudnych przypadkach
W każdej firmie, która zajmuje się sprzedażą usług oraz produktów, zdarzy się przypadek z roszczeniowym klientem. Część pracowników, jak i przedsiębiorców zapomina, jak ważna jest rola procesu reklamacyjnego. Jak się okazuje nawet wtedy, można zadbać o pozytywną więź z klientem. Według statystyk, aż 60% konsumentów była zadowolona tylko dlatego, że proces składania reklamacji odbył się bez problemów. 1 Pokazuje to, jak ważna jest wysoka kompetencja pracowników i ich odporność w sytuacjach stresowych.
Jak zachować wysokie standardy?
Żeby być w stanie zachować poziom obsługi klienta na zadowalającym poziomie, należy go najpierw zmierzyć. W tym celu warto przeprowadzać częste badanie satysfakcji konsumentów. Dzięki niemu możemy sprawdzić, w jakich obszarach nasza firma działa najlepiej, a gdzie są miejsca wymagające poprawy. Ważna jest tutaj systematyczność wykonywanych ankiet, aby jak najszybciej zdiagnozować nowy problem. O tym, większość firm niestety zapomina. Dla Ciebie niech to będzie możliwość do wyjścia poza szereg!